Vervanging persoonsgebonden chauffeurskaart

Met dit bericht willen we je meer duidelijkheid geven over de verlenging van het certificaat in de systeemkaart, het vervangen van de persoonsgebonden chauffeurskaart en het verschil hier tussen. Heb jij een chauffeurskaart die eindigt op 21 maart 2020? Lees dan verder in dit bericht wat er voor jou gaat veranderen.

Systeemkaart (Boordcomputer taxi)
De systeemkaart is een onderdeel van de boordcomputer in de taxi. De systeemkaarten hebben een beveiligingscertificaat, deze loopt tot 22 maart 2020. Alle systeemkaarten in de boordcomputer zouden door de taxibranche vervangen moeten worden vóór 22 maart 2020. Hiervoor is het taxibedrijf zelf verantwoordelijk. Om de branche hier meer tijd voor te geven, heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op 3 juli 2019 besloten dit beveiligingscertificaat te verlengen tot uiterlijk eind maart 2023. Dit gedeelte staat los van de persoonsgebonden chauffeurskaarten. Jouw persoonlijke chauffeurskaart BCT wordt dus niet met drie jaar verlengd.

Persoonsgebonden kaart (Chauffeurskaart BCT)
Een persoonsgebonden chauffeurskaart BCT heeft een geldigheidsduur van vijf jaar. Een uitzondering hierop is de leerwerktraject kaart, deze heeft een geldigheidsduur van vier maanden. In de afgelopen periode zijn de chauffeurskaarten uitgegeven met een geldigheidsduur korter dan de gebruikelijke vijf jaar. Deze chauffeurskaart heeft een einddatum van 21 maart 2020 (het recht op een geldigheidsduur van vijf jaar wordt hierdoor niet aangetast).

Alle persoonsgebonden chauffeurskaarten BCT met een geldigheidsduur korter dan de gebruikelijke vijf jaar en met als einddatum 21 maart 2020, worden vervangen voor een nieuwe chauffeurskaart met de resterende looptijd. KIWA zal deze kaarten kosteloos gaan verstrekken. Het streven van KIWA is om begin volgend jaar, alle kaarten te hebben vervangen. Alle betrokken chauffeurs ontvangen een bericht van KIWA, zodra de nieuwe chauffeurskaart in productie is genomen.